Partner serwisu
Biznes i przemysł

Katowice: Rekordowy zysk netto!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Katowice: Rekordowy zysk netto!
fot. Lotnisko Katowice-Pyrzowice
Katowicki port lotniczy odnotował w 2023 roku najlepsze w historii wyniki finansowe! Prawie 20-proc. wzrost kosztów operacyjnych nie przeszkodził wygenerowaniu przez lotniskową spółkę rekordowego zysku netto. Pyrzowice zarobiły „na czysto” 31,3 mln złotych.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, którego spółką zarządzającą jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., obsłużył w ubiegłym roku 5,61 mln pasażerów, tym samym o 765 tys. pasażerów poprawiony został dotychczasowy rekordowy wynik, który Pyrzowice odnotowały w 2019 roku. W 2023 roku katowickie lotnisko umocniło się̨ na pozycji krajowego lidera w segmencie przewozów czarterowych. Z oferty lotów wakacyjnych skorzystało 2,6 mln osób.

Katowicki porty lotniczy obsłużył jednak mniej frachtu niż rok wcześniej. Od stycznia do końca grudnia przeładowało 35 934 ton frachtu, tj. o 4 712 ton mniej niż w 2022 roku. Mniejsze przewozy towarów to efekt postpandemicznej korekty w lotniczym ruchu cargo. Zeszły rok charakteryzował się spadkiem globalnego zapotrzebowaniem na lotnicze przewozy cargo w porównaniu z poprzednimi latami.

Wzrost sprzedaży

W roku 2023 wartość aktywów portu zamknęła się w kwocie 949,1 mln złotych, co oznacza wzrost o 5,2 proc. (46,8 mln złotych) w porównaniu do wcześniejszego roku obrachunkowego. Wskaźnik pokrycia aktywów kapitałem własnym wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 1,3 proc. i w dalszym ciągu pozostaje na wysokim poziomie 66,8 proc. Wzrost jest wypadkową szybszego wzrostu kapitału w stosunku do tempa wzrostu aktywów.

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej uległy znacznej poprawie, co znalazło swoje odbicie we wzroście przychodów ze sprzedaży, których dynamika w stosunku do ubiegłego roku wyniosła aż 129,2 proc. Uzyskane w 2023 r. przychody ze sprzedaży osiągnęły rekordowy poziom, wynosząc 262,9 mln złotych. Łączne przychody zwiększyły się w porównaniu z rokiem poprzednim o 56,6 mln złotych. Tylko przychody ze sprzedaży wzrosły o 59,5 mln złotych.

Ważność lotów czarterowych

Przychody z działalności lotniskowej zamknęły się w kwocie 132,6 mln złotych i były wyższe od ubiegłorocznych o 23,9 mln złotych. Przychody pozalotniskowe wzrosły o 35,5 mln złotych do poziomu 130,3 mln złotych, co oznacza, że ten rodzaj przychodów katowickiego portu lotniczego rósł szybciej niż przychody z działalności podstawowej. Dynamika wzrostu przychodów lotniskowych wyniosła 122 proc., z kolei aż o 137,5 proc. wzrosły przychody z działalności dodatkowej. Pozostałe przychody operacyjne stanowiły 3,4 proc. całkowitych przychodów. W porównaniu do wyniku z 2022 roku zauważalny jest spadek o 68,4 proc. Przychody finansowe w 2023 r. wyniosły 3,7 mln złotych i stanowiły 1,4 proc. przychodów ogółem.

Przychody z prowadzonej działalności lotniskowych z podziałem na linie lotnicze prezentowały się następująco: linie czarterowe – 51,5 proc., Wizz Air – 22,7 proc., Ryanair – 14 proc., PLL LOT – 2,6 proc., Lufthansa – 1,6 proc., KLM – 0,1 proc. Przychody z działalności frachtowych linii lotniczych odpowiadały za 3,8 proc. przychodów portu w Pyrzowicach.

Pozycja GTL S.A. jako lidera wśród polskich portów lotniczych w ruchu czarterowym znalazła swoje odzwierciedlenie w przychodach lotniskowej spółki, co potwierdza fakt, że najwyższy, bo 55,1-proc. udział w przychodach lotniskowych stanowiły przychody z lotów czarterowych oraz pozostałego ruchu nieregularnego, a ich wzrost w porównaniu do roku poprzedniego wyniósł 32 proc. Przychody te osiągnęły poziom 73,1 mln złotych. Przychody z ruchu regularnego krajowego i zagranicznego stanowiły 41 proc. przychodów z działalności lotniskowej, i wyniosły 54,4 mln złotych, tj. o 8,1 mln złotych więcej w porównaniu z rokiem 2022.

Rekordowy zysk netto

Wzrost przychodów pozalotniskowych jest w dużej mierze uwarunkowany wzrostem ruchu lotniczego. W wyniku rekordowej ilości obsłużonych pasażerów przychody pozalotniskowe były wyższe od ubiegłorocznych o 37,5 proc. Głównym źródłem przychodów z działalności dodatkowej jest dzierżawa i wynajem powierzchni w terminalach pasażerskich i cargo. Z tego tytułu przychody wyniosły 72,8 mln złotych, stanowiąc 55,9 proc. całkowitych przychodów z działalności dodatkowej. Istotnym źródłem przychodów pozalotniskowych jest także wynajem miejsc parkingowych. Udział tego segmentu w przychodach dodatkowych wyniósł 21, 5 proc. W 2023 r. udział przychodów pozalotniskowych w łącznych przychodach ze sprzedaży wyniósł 49,6 proc.

Koszty działalności operacyjnej rosły wolniej niż̇ przychody i wyniosły na koniec roku 213,9 mln złotych. Koszty te były wyższe od ubiegłorocznych o 32,9 mln złotych i stanowiły 88,4 proc. całkowitych kosztów, które wyniosły 242 mln zł i przewyższyły ubiegłoroczne o 35,5 mln złotych. Dzięki wyższej dynamice przychodów nad dynamiką kosztów wskaźnik poziomu kosztów obniżył się̨ w 2023 r. z 94,1 proc. w roku 2022 do 87,7 proc. Największy udział w kosztach działalności operacyjnej śląskiego portu stanowiły: wynagrodzenia – 24,7 proc., amortyzacja – 20,5 proc., usługi obce – 18,4 proc. oraz pozostałe koszty rodzajowe – 14,7 proc. W zeszłym roku najbardziej wzrosły koszty „zużycia materiałów i energii”, wzrost aż o 45,5 proc.

Notując 29-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży oraz przy 18-proc. wzrost kosztów operacyjnych lotniskowa spółka była w stanie wygenerować wynik operacyjny poziomie 49 mln złotych, podczas gdy w roku wcześniej było to 22,5 mln złotych. Po zapłaceniu podatku dochodowego zysk netto wyniósł 31,3 mln złotych.

W bieżącym roku spółka zarządzająca portem prognozuje, że po raz pierwszy w historii, z oferty lotniczej skorzysta ponad sześć mln pasażerów. 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gigantyczna strata łódzkiego lotniska w 2023 roku

Infrastruktura i lotniska

Lufthansa: Strajki wygenerowały dużą stratę w Q1

Biznes i przemysł

Olsztyn-Mazury: Teraz strata, ale rentowność w 2028 roku

Infrastruktura i lotniska

USA: Linie za wybór miejsca zarobiły 4,2 mld dolarów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Gigantyczna strata łódzkiego lotniska w 2023 roku

Infrastruktura i lotniska

Lufthansa: Strajki wygenerowały dużą stratę w Q1

Biznes i przemysł

Olsztyn-Mazury: Teraz strata, ale rentowność w 2028 roku

Infrastruktura i lotniska

USA: Linie za wybór miejsca zarobiły 4,2 mld dolarów

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5